132093903

39. Przegląd Piosenki Aktorskiej

By 06/03/2018Events

39. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się we Wrocławiu w dniach 16-25 marca 2018r. Jeszcze bardziej różnorodny, brawurowo łączący tradycję i awangardę – PPA to jedyny festiwal na świecie, poświęcony sztuce interpretacji piosenki.

Zaproszenie na tegoroczny Przegląd przyjęła Camille paryska gwiazda „eksperymentalnego popu”. Na Dużej Scenie Teatru Muzycznego Capitol artystka zaśpiewa utwory z najnowszego albumu „OUÏ” – olśniewającą mozaikę folkowych piosenek, hymnów, ballad, kołysanek i wokaliz a capella. To piosenka francuska w zachwycająco ekscentrycznym wydaniu.

Najbardziej oczekiwane koncerty festiwalu to oczywiście premierowe Finał i Gala. Koncert Galowy, poświęcony twórczości zmarłego w ubiegłym roku Wojciecha Młynarskiego, reżyseruje Agnieszka Glińska. – Spośród niemal trzech tysięcy utworów, które zostawił nam odchodząc przed rokiem, wybraliśmy te, które najdotkliwiej opowiadają nasz świat, dziś,

tu i teraz, mimo że pisane były w czasach pozornie minionych. Wraz z Jankiem Młynarskim, który jest kierownikiem muzycznym koncertu, i z wspaniałymi aktorami, zapraszamy na to spotkanie, by wspólnie doświadczyć tego, jak bardzo Wojciech Młynarski wciąż z nami jest – mówi reżyserka. Gala nosi tytuł jednej z jego piosenek: „Miłe Panie i Panowie bardzo mili”.

Koncert Finałowy reżyseruje w tym roku Ewa Kaim, aktorka Narodowego Teatru Starego

i wykładowczyni krakowskiej AST. Pierwsza część koncertu to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i emocje związane z wyborem laureatów przez jury, dziennikarzy

i publiczność. W drugiej części, zatytułowanej „CO TO ZA DOM!”, złożonej z wierszy polskich poetów i piosenek Maanamu, Kultu, Rezerwatu, Siekiery, zobaczymy m.in. Katarzynę Nosowską, Krzysztofa Globisza i Jerzego Trelę.

Te dwa koncerty wskazują też na dwa wyraźne tropy w programie: jednym z nich jest nawiązanie do przeszłości i tradycji. Może to być powrót do korzeni, jak robi korsykański zespół A Filetta w tradycyjnych pieśniach z tamtych stron czy Adam Strug & Kwadrofonik

z „Requiem ludowym”, przewrotna parafraza, jak w spektaklu Komuny Warszawa „Cezary idzie na wojnę” z pieśniami Moniuszki, pierwsza w historii PPA swingowa potańcówka

w przedwojennym stylu (Jazzband Młynarski-Masecki i Natty Congeroo), czy wspomnienie Edith Piaf w sztuce Jeana Cocteau („Piękny nieczuły” Teatru Polonia z Natalią Sikorą) – bliżej czy dalej, patrzymy za siebie i czerpiemy z dobrych tradycji pełnymi garściami.

Drugi trop to obecne w Koncercie Finałowym „CO TO ZA DOM!”, w spektaklu „The Blind Poet” Needcompany i we wszystkich niemal spektaklach Nurtu Off pytanie o nasz stosunek do inności. O kwestiach tożsamości, płci, religii, wiary, przyzwyczajeń, o strachu przed obcym, o tym, co określa nasze człowieczeństwo, opowiada się tu poetycko lub dosłownie, z punkową wściekłością lub lirycznym szeptem – ale doniosłość pytania pozostaje niezmienna.

Warto też zwrócić uwagę na premiery festiwalu: „Flower Power” w reż. Jerzego Bielunasa, najsłynniejsze hity epoki dzieci-kwiatów i wiersze Jacka Podsiadły z muzyką Mateusza Pospieszalskiego, w gwiazdorskiej obsadzie, koncert Katarzyny Groniec z materiałem z nowej płyty „Ach!”, a wśród wydarzeń towarzyszących – na L.U.C-a i jego muzykę do filmu „Good L.U.C.K”.

Jak każe tradycja, na festiwalu zaśpiewa ubiegłoroczny laureat Złotego Tukana, Marcin Januszkiewicz („Osiecka po męsku”).

W programie Przeglądu znajdzie się też „AquaSonic”: podwodny koncert i olśniewające widowisko. Zanurzeni w akwariach artyści śpiewają i grają na specjalnie spreparowanych instrumentach. To kolejny krok poza granicę klasycznej interpretacji piosenki, wyprawa po dziecięce zdumienie i zachwyt.

Mocnym uzupełnieniem programu PPA są codzienne koncerty w Klubie Festiwalowym, w który zamienia się podziemna Scena Restauracja. Zagrają tu m.in. Variété, Drekoty, Gang Śródmieście, Czerwone Świnie, Formacja Chłopięca Legitymacje.

Autorem plakatu 39. PPA jest Ryszard Kaja, wybitny grafik, malarz i scenograf, już po raz trzeci współpracujący z Przeglądem Piosenki Aktorskiej.  Ryszard Kaja przez wiele lat pracował jako scenograf w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu, Operze szczecińskiej, obecnie zajmuje się niemal wyłącznie tworzeniem plakatów, głównie teatralnych, lecz nie tylko – jest autorem słynnej serii plakatów POLSKA.

Informacja prasowa -39. Przegląd Piosenki Aktorskiej

Join the discussion One Comment

Leave a Reply